بهشت بی نشان

کارگاه حضرت زهرا(س) بسم الله

بهشت بی نشان

کارگاه حضرت زهرا(س) بسم الله

یادآورى کردن به عمل و بیدارى

۱- وصف خداى متعال

رازها را دانسته است و اندرونها را آزموده است. (از اندرونها آگاه است) به هر چیزى از هستى دانش فراگیر دارد و چیرگى او همه ى چیزها را است و بر هر چیزى نیرو دارد.

2- یادآورى کردن به عمل و بیدارى

پس باید عمل کننده از شما، در روزگاران فراخ و مهلت دار، به عمل دست یازد، پیش از فرارسیدن شتابان سررسید زندگى ناپایدار و در روزهاى بیکارى اش پیش از زمان گرفتارى اش و در هنگام دم برآوردنش پیش از بسته شدن راه دم زدنش و باید براى خود آمادگى را فراهم آرد تا برجایى استوار پاگذارد و شاید که از کوچکسراى خود براى خانه ى ماندگارش توشه بردارد.  

پس خداى را، خداى را، پرواگیرید اى مردم! ...

پس خداى را، خداى را، پرواگیرید اى مردم! درباره ى درخواست او از شما براى نگاهبانى از کتابش و پاس داشتن از حقوقش، زیرا بى گمان خداى سبحان شما را بیهوده نیافریده، به خود رها نساخته، در نادانى و کورى وانگذاشته است.

کارهاى به جاى مانده از شما را روشن ساخته کردارهایتان را بدانسته (به شما آموخته)، سررسیدهاى زندگى تان را نوشته است و کتاب را براى نیک روشنگرى بر شما فروفرستاد و پیامبر خویش را روزگارهایى چند در میان شما زندگانى داد، تا اینکه با آیه هایى از کتابش که فروفرستاد، دینى را که خود پسندید، براى او و شما کامل گردانید و به زبان او کارهاى دوست داشتنى و خوش نیامدنى و بازدارنده ها و فرمان دهنده هاى خویش را به شما رسانید و راه بهانه آوردن را بر شما بست و حجت و دلیل محکم را بر شما گرفت و بیم دادن و ترسانیدن را به سویتان فراپیش داشت و کیفر سختى را که در برابر شماست از پیش به شما هشدار داد.

پس بقیه ى روزگارتان را به جبران دریابید و خویشتن را به شکیبایى و پایدارى براى آن روزها وادارید، که این روزها در برابر روزهاى بسیارى که به مدهوشى و بیهشى گذراندید و از پند نیوشیدن خود را به خوشى هاى دیگر سرگرم ساختید، بسى اندک است. و به خود (اجازه ى بهره مند شدن از گناهان کوچک و به ظاهر کم اهمیت و) رخصت ندهید که در نتیجه شما را به تدریج به کیشهاى ستمگران (راههاى تیره) برساند و به دورویى و ظاهرسازى با یکدیگر نپردازید مبادا دو رویى از خود نشان دادن سپاه نافرمانى را به سویتان بکشاند.

بندگان خدا، از همه ى مردم اندرزدهنده تر به خود کسى است که بیشتر از دیگران فرمانبردار پروردگارش باشد و از همگان خیانتکارتر به خود نافرمانترین کس براى پروردگار خویش است.

فریبخورده کسى است که خود را با فریب دادن زیانکار کند و رشک برده آن کس که دینش براى او بى آسیب ماند، »و نیکفرجام آن که از آنچه بر دیگرى جز او رود پند گیرد« و بدفرجام کسى که براى خواست خود و فریب او نیرنگ پذیرد.

و بدانید که »اندکى ریاگونه اى شرک است« و همنشینى هواپرستان انگیزه اى است براى فراموش کردن ایمان و جایگاهى براى فراآمدن شیطان.

از دروغ کناره گیرید زیرا بر کنار زننده ى ایمان است، راستگو بر فراز رستگارى و بزرگوارى است و دروغگو بر لبه ى پرتگاه فروافتادن است و خوارى.

و به یکدیگر حسد نورزید، »زیرا حسد ایمان را مى خورد چنانکه آتش هیزم را«، »و با یکدیگر دشمنى مکنید، زیرا ریشه کن سازنده و نابودکننده است«.

و بدانید که آرزو خود را به لغزش وادارد و یاد خدا را به فراموشى سپارد، پس آرزو را دروغزن دانید، زیرا که فریبى بیش نیست و آرزومند فریبخورده. 

 

نهج البلاغه ، ترجمه جعفری

نظرات 3 + ارسال نظر
hiva چهارشنبه 2 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 10:13 ب.ظ http://www.f-love-f.fardablog.com

سلام خوبی؟ وبلاگ خوبی داری به وبلاگ من هم یه سر بزن البته باید بگم که تازه درستش کردم و مهم تر از اون بر عکس وبلاگ تو هست ولی یه سری بزن و نظرتو درباره وبلاگم بگو.

[ بدون نام ] چهارشنبه 23 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:27 ق.ظ

سلام
خوشحالم که به روز شدید.

ختم قرآن یکشنبه 14 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 02:16 ب.ظ http://khatme-ghoran.blogfa.com

سلام. فرا رسیدن ماه خون و حماسه، ماه محرم الحرام، را به شما تسلیت عرض می نماییم.
طرح ختم دسته جمعی زیارت عاشورا، با نام تا کربلا، از اول ماه محرم لغایت سومین روز شهادت امام حسین (ع) برگزار می گردد.
در صورت تمایل به وبلاگ ختم قرآن رجوع نمایید و نام خود را به ما اطلاع دهید.
با تشکر و آرزوی شفاعت امام حسین (ع) برای شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد